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Réincarnation Par Kyabjé Lama Zopa Rinpoché

Reincarnati

Réincarnation
Par Kyabjé Lama Zopa Rinpoché au monastère de Kopan, Népal, décembre 1987 (Archive # 399, mise à jour le 7 juillet 2010)
Kyabjé Lama Zopa Rinpoché a expliqué réincarnation à la 20ème cours Kopan en décembre 1987. Cet enseignement est un extrait édité de quinze conférences du cours. Cliquez ici pour lire la suite.
Nous comprenons que certains des enseignements du Bouddha, et nous ne comprenons pas d'autres, bien qu'ils soient simples. Nous pouvons même éprouvent des difficultés à comprendre la réincarnation. Généralement Tibétains et orientale personnes pense que shunyata vacuité est la chose la plus difficile à comprendre, et karma et réincarnation sont des choses habituelles, comme le café et le thé. Mais c'est différent pour les gens de l'ouest — il semble que shunyata est facile et la réincarnation est difficile à comprendre.
Même si nous ne comprenons pas tous les enseignements, il y a des nombreux enseignements que nous voyons sont vraies. Parfois, nous n'avons pas eu assez de discussion afin de clarifier les points, ou nous n'avons pas analysé les points bien — nous n'avons pas passé assez de temps analysant les points dans notre esprit. Parfois quand les choses ne sont ne pas claires, c'est parce que nous n'avons pas étudié ou reçu une explication claire.
Pour certaines personnes, réincarnation de compréhension ne dépend pas seulement sur réception d'une explication claire et logique, quelques personnes ont une opinion de mauvaise très fixe et ils croient il y a une seule vie et pas réincarnation ou passé karma de la vie. Il connaît un résultat semblable à la cause, selon les différents résultats du karma.
Il y a trois actions négatives, non vertueuses de l'esprit — mauvaise volonté, l'hérésie et la convoitise. Bien que le karma et la réincarnation sont l'expérience de beaucoup de gens, il est très difficile de casser l'idée fixe ou découvre qu'il y a une seule vie et aucune réincarnation, bien qu'en réalité, une seule vie est expérience de personne. Nous ne savons pas pourquoi nous avons pris cette un naissance — il est très surprenant. Si nous disons qu'il y a un créateur ou non, nous ne savons pas si cette une naissance a une cause ou non.
Tout d'abord, il est très important de rechercher dans le monde pour quelqu'un qui a compris il n'y a qu'une vie. Tout le monde peut avoir cette philosophie ou théorie, n'importe qui peut écrire un livre sur sa propre manière de penser, mais y a-t-il quelqu'un qui a réalisé qu'il n'y a aucune vie passés ou futurs ? Nous pouvons chercher en Orient et en Occident, ou nous pouvons aller sur la lune à la recherche d'un être qui a réalisé cela.
Beaucoup de gens peut me souviens vies antérieures et voir des vies futures — même ceux qui n'ont pas rencontré le bouddhisme. Il y a beaucoup d'enfants dans l'est et l'Ouest et aussi beaucoup de gens qui se souviennent de vies passées et à venir qu'ils développent les capacités de leur esprit par la méditation. Il y a tant de — non bouddhistes, bouddhiste, hindoue et ainsi de suite. Il y a aussi des gens qui sont nés avec la capacité de lire dans les pensées d'autrui et de voir leurs pensées, mais cette capacité d'esprit n'est pas commune.
Si quelque chose est l'objet d'un compte valide, alors il existe, et si elle n'est pas l'objet d'un compte valide, il n'existe pas. C'est à l'esprit que les choses existent ou non — s'il existe un percepteur ou non. Si un esprit valide Découvre un objet, il existe, et si il n'y a aucun esprit valide, découverte de l'objet, il n'existe pas. Tout ce qui existe a un esprit valide il découvrir.
Par conséquent, si la réincarnation n'est pas existante, c'est quelque chose qui peut être réalisé et découvert. Il n'y a aucun livre qui dit que quelqu'un a réalisé qu'il n'y a pas de réincarnation, qu'il n'y a qu'une seule vie. Bien sûr, cela dépend de la philosophie de la société dans laquelle nous vivons et les idées que nous avons étudié. Cette idée d'une vie et pas réincarnation n'a pas été analysée ou vérifiée bien avec l'expérience et la logique — avec la réalité et de la logique dans le monde.
Par conséquent, nous avons besoin de contrôle et analyse. Le deuxième chapitre de l'écriture du Pramanavarttika, un texte avec huit chapitres traduits du sanscrit, est principalement au sujet de la preuve de la réincarnation. Il n'y n'avait aucun mentionné dans les enseignements de christianisme, mais il y avait tellement débat sur vues hindous. Les pandits bouddhiste a débattu avec les hindous et a expliqué comment leurs points de vue se sont trompés.
C'est quelque chose que nous pouvons analyser tant et plus, nous analysons, les plus profondes et plus clair que devient notre compréhension de la réincarnation et le karma. C'est comme la science, les scientifiques plus vérifier les atomes, devient plus subtile de leur compréhension, et plus ils rapportent à l'esprit, et non relatives à l'objet. J'ai entendu dire qu'experts scientifiques, en vérifiant les atomes tellement, enfin découvert que comment nous voyons les atomes est beaucoup plus à voir avec l'esprit du percepteur. C'est très, très vrai, c'est exactement le bouddhisme.
Aussi, en plus de tout croyant de la philosophie, les scientifiques doivent faire l'analyse. Nous avons rencontré qu'une seule culture — nous n'avons pas rencontré toutes les cultures dans le monde — et nos propres croyances et la philosophie dépendant sur quelle culture, nous avons rencontré. Cela ne signifie pas que toutes les autres cultures sont bon ou mauvais. Nous avons étudié seulement la culture occidentale, et nous n'avons pas étudié ou analysé longuement les culture orientale

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     By Kyabje Lama Zopa Rinpoche at Kopan Monastery, Nepal, December 1987  (Archive # 399, Last Updated Jul  7, 2010)

Kyabje Lama Zopa Rinpoche explained reincarnation at the 20th Kopan Course in December 1987. This teaching is an edited excerpt from Lecture Fifteen of the course. Click here to read more.   

We understand some of the Buddha’s teachings and we do not understand others, although they are simple. We may even find it difficult to understand reincarnation. Generally Tibetans and Eastern people think shunyata or emptiness is the most difficult thing to understand, and karma and reincarnation are usual things, like coffee and tea. But it’s different for Western people —it seems that shunyata is easy and reincarnation is difficult to understand.

Even if we don’t understand all the teachings, there are many teachings that we see are true. Sometimes we have not had enough discussion to clarify the points, or we have not analyzed the points well—we have not spent enough time analyzing the points in our mind. Sometimes when things are not clear, it is because we have not studied or received a clear explanation.

For some people, understanding reincarnation doesn’t depend only on receiving a clear, logical explanation A few people hold a very fixed wrong view and they believe there is one life and no reincarnation or past life’s karma. This is experiencing a result similar to the cause, according to the different results of karma.

There are three negative, non-virtuous actions of the mind—ill will, heresy, and covetousness. Although karma and reincarnation are many people’s experience, it is very difficult to break the fixed idea or view that there is one life and no reincarnation, although in reality, one life is no-one’s experience. We don’t know why we took this one birth—it’s very surprising. Whether we say there’s a creator or not, we don’t know whether this one birth has a cause or not.

First of all, it’s very important to search in the world for anybody who has realized there is just one life. Anybody can have this philosophy or theory, anybody can write a book about his own way of thinking, but is there anybody who has realized that there are no past or future lives? We can search in the East and in the West, or we can go to the moon to search for a being who has realized this.

Many people can remember past lives and see future lives—even those who haven’t met Buddhism. There are many children in the East and the West, and also many people who remember past and future lives as they develop the capacity of their mind through meditation. There are so many—non-Buddhist, Buddhist, Hindu and so forth. There are also people who are born with the capacity to read other people’s minds and see their thoughts, but this capacity of mind is not common.

If something is the object of a valid mind, then it exists, and if it is not the object of a valid mind, it doesn’t exist. It is up to the mind whether things exist or not—whether there is a perceiver or not. If a valid mind discovers an object, it exists, and if there is no valid mind discovering the object, it doesn’t exist. Anything that exists has a valid mind discovering it.

Therefore, if reincarnation is not existent, this is something that can be realized and discovered. There is no book that says somebody has realized that there’s no reincarnation, that there’s only one life. Of course, it depends on the philosophy of the society in which we live and the ideas we have studied. This idea of one life and no reincarnation has not been analyzed or checked well with experience and logic—with reality and logic in the world.

Therefore, we need checking and analysis. The second chapter of the Pramanavarttika scripture, a text with eight chapters translated from Sanskrit, is mainly about the proof of reincarnation. There was no Christianity mentioned in the teachings, but there was so much debate about Hindu views. The Buddhist pandits debated with the Hindus and explained how their views were wrong.

This is something that we can analyze so much, and the more we analyze it, the deeper and clearer our understanding of reincarnation and karma becomes. It is like science—the more scientists check the atoms, the more subtle their understanding becomes, and the more they relate it to the mind, rather than relating to the object. I heard that expert scientists, by checking atoms so much, finally discovered that how we see atoms is much more to do with the perceiver’s mind. That’s very, very true—that is exactly Buddhism.

Also, besides just believing the philosophy, scientists need to do analysis. We have met only one culture—we haven’t met all the cultures in the world—and our own beliefs and philosophy depend on what culture we have met. This doesn’t mean that all the other cultures are right or wrong. We have studied only Western culture, and we have not studied or analyzed Eastern culture extensively. We believe whatever we learn early in life, except for a few people who due to their strong karma feel reincarnation by themselves, without needing any Buddhist teachings. They feel it from their own side. Some people who have very, very strong karma, who meditated and practiced recently in past lives or the life before this, have a very strong impression in their mind. Without depending on what has been taught by their society or the culture around them, these people feel reincarnation naturally.

Who sees and realizes past and future lives? There are uncountable numbers. In regards to logic, infinite things can be explained. In regards to the statement that there is no reincarnation, there is nobody who has had this realization. There is no valid mind that sees this, so therefore it doesn’t exist. There is no omniscient mind or even an ordinary being’s valid mind that sees it. I am not talking about a hallucinating mind that can see anything— I am talking about a valid mind realizing that there is no reincarnation. There is not one single logical reason to prove that there is no reincarnation, so even if we give a reason, after one or two reasons we havefinished and we are stuck there.

It’s not so much to do with clear explanation and logic. Even if there is a very strong, clear explanation and logic, it is very hard to break, very hard to feel, although what we believe is not according to our own evolution or experience. Although it’s contradictory, it is difficult to see that it is wrong. This is the result of our past life’s karma. There are three non-virtuous actions of mind, and there is the past life’s wrong view that there is no reincarnation and no karma. We need purification for this. It’s important to feel that this is reality, to be able to relate it to ourselves, but even with clear, logical explanation, for some people it’s not enough. What we need is purification practice, so our mind becomes more and more clear, then we can relate, we can feel. Our mind doesn’t feel emptiness at all—emptiness is like a rock and it’s very hard to feel the “I” is empty.

It seems impossible to renounce ourselves and cherish others, because so far we have only cherished ourselves. So, how is it possible to change this attitude and only cherish others? With our present state of mind it seems impossible, but through intensive, strong purification, mind training and accumulating merit, it becomes possible. We must practice the six paramitas such as charity, morality and so forth, taking sentient beings as the object, and we must also practice patience, loving kindness and compassion. By doing the practices with the holy objects—the offerings, prostrations and so forth, all these various practices—by accumulating extensive merit and training our mind in the actual path, bodhicitta—then gradually, more merit accumulates, more purification is done, and after some months or some years, we cherish others more. We were unbelievably selfish before, thinking only of ourselves, but if we continue with these practices, after a while we will be completely renounced and will only cherish others.

It’s the same thing with the realization of emptiness. The mind can be changed, because it is a causative phenomena, dependent on cause and conditions. If our mind is independent, it does not depend on cause and conditions and we cannot change it. There is no way to change it—whatever it is like now, it is going to be like this forever. If our mind is independent, then our mental state will never change. If we are angry at this moment, then we are going to be angry forever, or if we have attachment now, we are going to have attachment forever. However, even without meditating, our mind changes—anger arises and stops, then attachment arises, or indifference. So, even without meditating the mind changes all the time, because it is a causative phenomenon.

So therefore, by accumulating merit and by doing purification practices and training the mind in the path, with these causes and conditions, the mind can definitely change.

 

- See more at: http://www.lamayeshe.com/index.php?sect=article&id=618#sthash.YQkI5Sop.dpuf



21/11/2014
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